חפש בבלוג זה

יום ראשון, 15 בינואר 2012

בתי ספר בניהול עצמי- רחוקה הדרך להגשמת החזון

באלף החדש העולם שלנו נעשה כפר גלובאלי והאינטראקציות בין מדינות ואזורים בו חסרת גבולות, אם כך הרי שבכפר הגלובאלי המשתנה במהירות ,החזון החדש של בית הספר בניהול עצמי הוא לספק סביבת לימודים לפיתוח  תלמידים בעלי אינטליגנציות מרובות ולפתח יעדי חינוך ושיטות חינוך חדשים לדורות העתיד
יין צ'אנג צ'ונג  טוען במאמרו  "חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית", כי לבית ספר בניהול עצמי צריך להיות חזון חדש התומך בשינוי פרדיגמה מהחינוך המסורתי הקשור במקום לקראת חינוך משולש חדש, כלומר: גלובאלית, מותאמת למקום (לוקאלית) ומותאמת לתלמיד (אינדיבידואלית), בעלת תמיכה של טכנולוגיית מידע ויצירת קשרים מקומיים ועולמיים.
אם כן , מה מאפייניה של פרדיגמת ההוראה המסורתית?  
ü      התלמידים ושיטת הלימוד שלהם הם חלק מתהליך השחזור וההנצחה של הידע הקיים.
ü      התלמידים עוברים תכניות חינוך סטנדרטיות ובהן מלמדים אותם באופן ובקצב אחידים גם אם היכולות של כל אחד מהם שונות.
ü      כל פעילויות הלימוד קשורות בבית הספר ומבוססות על המורה. מורים הם מקור הידע והלימוד העיקרי.
ü      חוויות הלמידה של התלמידים הן בעיקר בית ספריות , מנותקות מהקהילה, המקומית והקהילה הגלובאלית, המתאפיינות בקצב שינוי מהיר.
ü      מבחינת המורים, ההוראה נתפסת כעבודה קשה , שמטרתה היא השגת סטנדרטים חיצוניים בבחינות.       
אנו רואים כי על פי פרדיגמה זו, בית הספר דומה לאי בודד, הממסגר את כל פעילויות ההוראה והלמידה במסגרת צרה, בעל קשר חלש להורים ולקהילה. התלמידים והמורים מוקפים בתכניות לימודים, ספרי לימוד וסטנדרטים ובתי הספר מתוחמים ומנותקים מהעולם החיצון, המאופיין בקצב שינוי מהיר.
לעומת זאת, בפרדיגמת ההוראה החדשה:  
ü      בית הספר נתפס כמקום מקדם , שתומך בלמידה של תלמידיו.
ü      בית הספר הופך להיות סביבה מרובת  אינטליגנציות תלויות הקשר, שתומכת בתלמידים ומסייעת להם לפתח את האינטליגנציות המרובות שלהם.
ü      הוראה מותאמת אישית-  כל בית ספר צריך להתבסס על העוצמות של שלו, וכך יוכל להוביל ולנהל שיטות הוראה שונות, כדי לעורר סקרנות ומוטיבציה בקרב תלמידיו , כדי שיוכלו לחשוב, לפעול וללמוד, ולקדם אותם בדרך היעילה ביותר
ü      ההוראה היא תהליך שנועד ליזום ולקדם לימוד עצמי והגשמה עצמית של מורים ותלמידים
ü      תהליך הלמידה צריך להפוך לאינטראקטיבי, מגשים את עצמו, תגליתי מהנה ומפצה.
ü      הוראה מותאמת למקום וגלובאלית – למידה בעזרת מקורות הוראה כגון: אינטרנט, תכניות ללימוד עצמי, תכניות התנסות בקהילה המקומית והעולמית ומומחים חיצוניים , וכל זאת בתוך בית הספר ומחוצה לו. 
ü      ניהול בתי הספר נעשה בדרך , שכל  בית ספר בהסתמך על העוצמות שלו, יכול להוביל ולנהל שיטות הוראה שונות , יאפשר לנצל תמיכה של רשתות ומשאבים מקומיים ועולמיים ויצור הזדמנויות וכל זאת על מנת להפיק את מירב התרומה שהם יכולים להעניק לתלמידיהם. 
אם כך, נראה כי, פרדיגמת ההוראה החדשה ,חזונם של בתי הספר בניהול עצמי, הוא בעצם המענה לכל תפילותינו. הבעיה היא , שבפועל הדברים נראים לצערי אחרת. עדיין אנחנו שבויים בסטנדרטים. ובעצם מרבית החזון הנפלא נשאר כמשאלת לב שלא מתגשמת. אמנם קיים ניהול עצמי, אך הדבר דווקא מלחיץ את המנהלים שצריכים להתמודד עם שיקולים כלכליים ואילו מכתיבים איך הדברים יתבצעו בשטח.
בספרו "הבלתי אפשרי- אפשרי" כותב ירין קימור:" כולנו נולדנו יצירתיים, כולנו קיבלנו את היכולת לחשיבה שופעת כמתנת חינם לכבוד צאתינו לעולם. אולם בסוף פס הייצור החינוכי הופכים הגמדים היצירתיים למבוגרים בעלי חשיבה וחוסמת " . מדוע?  "את תזזיתו ומרצו חונק הילד תחת עול 45 דקות שיעור, הגירוי המעניין ביותר הניצב מולו הוא הלוח , והצליל הערב ביותר לאזניו הוא הצלצול. הוא יושב על כיסא נוקשה, נטוע במקומו ומרותק לכסאו. מולו אותו שולחן, לצידו אותם תלמידים וכולם כאחד צריכים להספיק את החומר"
אז כן לצערי, המורים במרוץ לבגרות ממשיכים להיות מקור הידע, תלמידינו נאלצים לשבת מרותקים לכסאות ולכתוב את מה שהמורה מדקלם , נשארנו עם הספרים הישנים וכן, כולם צריכים להספיק את אותו חומר. היכן השימוש באינטרנט, שעשוי לקשר אותנו לעולמות חיצוניים?  נשאר קצת מחוץ לכתלי ביה"ס. במקרה הטוב ניתן להשתמש בו להכנת עבודות בבית  ( מסתבר שהתלמידים בעיקר מכירים את הפונקציות copy / paste )

אני מאמינה, כי הדבר שצריך לכוון אותנו  הוא: מה יצטרכו התלמידים לדעת ולהיות מסוגלים לעשות בכפר הגלובאלי ומכאן, כולי תקווה שמערכת החינוך אכן תסכיל לבצע שינוי אמיתי , שיאפשר לתהליך הלמידה להפוך לאינטראקטיבי, מגשים את עצמו, תגליתי מהנה ומפצה. וכן, לפתוח  תלמידים בעלי אינטליגנציות מרובות .



ביבליוגרפיה:
צ'אנג , י,צ (2003)- "חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית" בתוך וולנסקי ע' , פרידמן ו' (עורכים) "בתי ספר בניהול עצמי - מבט בינלאומי".

3 תגובות:

  1. שרה ,

    תודה על פוסט עתיר תובנה

    עמי סלנט
    עורך פורטל מס"ע

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום עמי,
      תודה על המשוב. אני מנסה לעשות שינוי במקום בו אני נמצאת. אני מלמדת בתיכון קלעי בגבעתיים את נושא "בינה מלאכותית" בתחום מדעי המחשב התחלתי לעבוד עם תלמידי גם בלמידה עצמית והנחייה בקבוצה סגורה בפייסבוק. אני גם מקווה לבנות תכנית מתוקשבת הכוללת משחקים לימודים בתחום מדעי המחשב. אמנם אנו עובדים הרבה עם מחשב בתחום אך יש נקודות תורפה רבות , אותן ניתן לחזק בעזרת פעילות מתוקשבת, כמו גם מתן מענה לשונות בין התלמידים.מי ייתן ואכן נצליח לעשות את השינוי המיוחל ואולי לגרום גם לשינוי כלשהו במשרד החינוך (גל שלישי אמיתי ולא רק סטנדרטיזציה)

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק