חפש בבלוג זה

יום ראשון, 4 בדצמבר 2011

משחקים והנאה



תפקידה של האבולוציה ככל הידוע לנו, הוא לשמר את הדברים שמקדמים אותנו ואת התפתחותנו ולזנוח את אלו שפוגעים בשאיפה הטבעית לצמיחה. משחקים נשמרו לאורך כל תקופת האבולוציה של בני האדם ושל בעלי החיים משום שתפקידם בהתפתחותנו הוא מהותי ואף קריטי.
בני האדם ידועים כיצורים המשחקיים ביותר בעולמנו ואנו משקיעים מספר רב של שעות במשחק והנאה על צורותיהם השונות. למשחקים תפקיד חשוב בפיתוח מיומנויות שונות ולמידה , ולהנאה מהדרך השפעה גדולה על איכות התוצאות המדידות. הנאה נוצרת בין השאר במקום בו יש צמיחה, גדילה והתפתחות וזאת על מנת לעודד אותנו להתפתח וגדול.
במסגרת לימודי הקורס משחקים לימודיים, קראתי מאמר העוסק בהנאה ואיכות החיים.
מתואר במאמר , שאנשים שעשו פעולות שונות, כמו חציית תעלה בשחיה, משחק שחמט באליפות עולם או טיפוס על הר מסובך , חוו תחושות דומות, וזאת ללא הבדלי תרבות, גיל ומיגדר. במחקר שנעשה, נבדק האם לכולם היו אלמנטים משותפים שגרמו להנאה, ונמצאו 8 גורמים משותפים .  אציין חלק  מהגורמים: הפעילות המהנה בד"כ מתרחשת , כשאנו ניצבים בפני אתגרים , שיש סיכוי שנוכל להשלימם.   אנחנו חייבים להיות מסוגלים להתרכז במה שאנו עושים, וזאת כשיש לפעילות מטרות ברורות וכשמקבלים פידבק מיידי, כמו כן, כשאדם מבצע פעילות מהנה, הדבר גורם לו להתנתק ולשכוח מכל הדאגות והתיסכולים של חיי היומיום. ותחושת הזמן העובר נעלמת.
במהלך הקריאה חשבתי על אותם דברים, שאני אוהבת לעשות, כמו ריקודי עם, פתירת תשבצים,ועוד, אך בעיקר על ההנאה שלי כאשר אני משחקת (בעיקר משחקי חשיבה ואסטרטגיה) עם ילדי. בכל אחת מהפעילויות הללו הזמן פשוט טס לו, קיימות מטרות ברורות, כמו פתרון התשבץ, התמקצעות בריקודים , בילוי מענג עם הילדים במשחק, ורצון לנצח. בכל התחומים הללו יש צורך להתרכז ומדובר באתגרים, שניתן להשלים, לולא כן, ההנאה היתה מתחלפת בתסכול.
אך האם תפקידו היחיד של המשחק הינו רק לגרום לנו להנאה?
מסתבר שלא. להרגלי המשחק שלנו השלכות גדולות על ההתפתחות המוחית שלנו ועל המיומנויות שלנו כאנשים בוגרים. משחקים הם כלי עבודה ולמידה בעבור ילדים ובוגרים וכולנו יכולים להפיק יותר אם נרשה לעצמנו לשחק יותר את "משחק החיים."



מחקר -  The link between games and brain pleasure


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה