חפש בבלוג זה

יום שלישי, 9 באוגוסט 2011

מחקר פעולה בבתי ספר

ב " מדריך למחקר פעולה למורים " ( במסמך המצורף)  הוגדר מחקר פעולה בדרך הבאה: "מחקר פעולה הוא סוג של מחקר עצמי רפלקטיבי, המבוצע על ידי המשתתפים - המפעילים בעצמם, על מנת לשפר את פעילותם בתהליך רציונלי, ועל מנת להבין את המצבים האישיים והחברתיים בהם מתקיימת ההתנסות".
לאור סיפורים על מורים שאכן עבדו על פי השלבים הללו , עשו "בדק בית", לא חששו וביקשו מקולגות לצפו בהם,ערכו שיחות עם התלמידים וביקשו מהם משובים וכך איתרו את הבעיות האמיתיות בכתה, קראו ספרות בנושא ואז תכננו דרך פעולה חליפית, החלטתי להעביר את המסר לכל חברי המורים המלמדים איתי בבית הספר ובראש וראשונה ליישם זאת בעצמי , במידה ואתקל במצבים של קושי או אי שביעות רצון (הן מבחינתי והן מבחינת התלמידים)
קיימים 2 סוגי מחקר פעולה :
1. מחקר פעולה עצמי Self study – אתה חוקר את מה שאתה עושה בעצמך זה נקרא גם מחקר אנשי המעשה.  לעיתים בתיעוד רואים שיש פער בין הרצוי למצוי .
דוגמה: מורה שמאד רוצה שבשעורים שלה תהיה שיתופיות ואוירה טובה, אך בפועל התלמידים אינם משתפים פעולה וכל הזמן היא רק צריכה לדאוג שישמרו על הכללים-  במהלך ביצוע מחקר פעולה , שכלל צפיה של חברתה בשעורים ושיחות עם הקבוצה זיהתה שבעצם היא הפכה לשוטרת . לאחר קריאת ספרות בנושא, שינתה את דרכי העבודה ובסיום תהליך שערך מספר חודשים היה שינוי משמעותי בכתה לשביעות רצון שני הצדדים
2.מחקר שיתופי – אני רוצה לבצע שינוי במוסד שבו יש עוד אנשים שירתמו לשינוי

מחקר פעולה חייב להכיל לפחות 2 מעגלים, כך ששאלת החקר יכולה להתפתח ולהתמקד לאור המסקנות מהמחקר שנערך



מדריך למחקר פעולה עבור מורים
מצגת - מהו מחקר פעולה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה