חפש בבלוג זה

יום שני, 2 בינואר 2012

משחקים לימודיים

   שיעור המועבר באופן מתוקשב שונה משיעור המועבר פרונטלית
                          
תינוקות וילדים בגיל הרך לומדים להכיר את העולם באמצעות משחקים. אבל ברגע שהם מגיעים לבית הספר היסודי, לפתע יוצאים המשחקים מכותלי הכיתה, וכמעט שלא נותר מהם זכר בתהליך הלמידה הפורמלי. נשאלת השאלה: האם יש לכך הצדקה?
במסגרת פרויקט הסיום שלי לקורס "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים" , נחשפתי למשחקים לימודיים רבים וגיליתי את עוצמתם של המשחקים הלימודיים.
בשנים האחרונות נשמעים יותר ויותר טיעונים של מומחי תקשוב כי משחקי מחשב חינוכיים יש בהם כדי להעמיק את התהליכים הקוגניטיביים בלמידה , אך לתדהמתי ,דעות אלו מתקבלות לעתים בהסתייגות ע"י מורים ואנשי חינוך הטוענים כי עידן משחקי המחשב החינוכיים לא שייך לגבולות ביה"ס.
מאד התחברתי לדבריה של לימור שגב, רכזת מחקר ופיתוח במיזם משחקי מנהלים. היא טוענת ,כי אם נממש את הפוטנציאל הטמון במשחקי המחשב ללמידה – כולנו רק נרוויח מכך. "מאז ומתמיד ידענו שאת הדברים החשובים והמסובכים ביותר לומדים דרך משחק, ושאין דבר רציני יותר ממשחק".
כאשר אני בוחנת משחקים חינוכיים מתוקשבים ,בהם הושקעה חשיבה פדגוגית רבה , אני יכולה למצוא בהם יתרונות רבים ולדעתי הם יכולים לתרום להתפתחות הילד.
כיצד?
המשחקים יכולים לסייע רבות ביצירת עניין ומוטיבציה של תלמידים בלמידה
המשחקים מקנים מידע ותרגול רב ויכולים לסייע בהעמקת ההבנה של הילדים לגבי נושאים מורכבים בתכנית הלימודים
קיימים משחקי אסטרטגיה המפתחים כושר חשיבה
משחקי קבוצה- מפתחים עבודת צוות, תחרותיות הוגנת ושיתוף פעולה
משחקים  מרתקים הכוללים למידה תרגול בדרך חוויתית יכולים להוביל את הלומד ללמידה מרצון.
קבלת משוב מיידי - התגובות להתנהלות הלומד במשחק הן מיידיות ואמיתיות
כישלון אינו גורר עונש אלא הזדמנות נוספת במשחק הבא.

ולכל המורים החוששים, אולי תשנו דעתכם כאשר תשחקו במספר משחקים לימודיים.

ארגז כלים לבניית משחקים לימודיים

תגובה 1:

  1. אני מנאל, סטודנטית לתואר שני במכון ללימודים אקאדימיים אור יהודה במסלול ניהול וארגון מערכות חינוך לשנת 2011-2012, נתבקשנו בקורס "תקשוב ולמידה" לכנס לבלוג ולהגיב. חיפשתי הרבה בבלוגים ורציתי לראות משהו מעניין, כשפתחתי את הפלוג שלך התעניינתי בנושא משמשך אותי "משחקים לימודיים" והייותי כגננת מלמדת בשכבת הגיל הרך רואה שלמשחק יש מהות מאוד עצומה כדי לתת לילדים להביע את עצמם ולרכוש מידע ולמידה בצורה מיטבית ומעניינת.
    יפה מאוד אם אנחנו כמורים משלבים את המשחק בלמידה שלנו בכל הגילאים השונים, כי דרך המשחק תלמידים מקנים מידע ותרגול רב ויכולים לסייע בהעמקת ההבנה של הילדים לגבי נושאים מורכבים בתוכנית הלימודים.
    לכן אני מצדיקה אותך שהמורים צריכים להתחיל לשחק במשחקים לימודיים כך אולי אפשר לשנות את דעתם כלפי המשחק.

    השבמחק