חפש בבלוג זה

יום שני, 26 בדצמבר 2011

לימוד מקוון בבתי הספר התיכון ???

לאחרונה קראתי בבלוג של עמיתתי ללימודים, סמדר סיגליס, רשומה מאד מענינת בנושא " יום לימודים מקוון בבתי הספר התיכון: מציאות או דמיון ". דבריה התבססו על מאמרו של עמי סלנט "אפשר גם אחרת: תכנון יום לימודים שבועי מקוון קבוע בבי"ס התיכון בישראל" שהעלה את הסוגיה, וחשבתי ,שגם בבתי ספר שלא רוצים לאמץ את המודל של יום שלם, ניתן גם להתחיל לפחות "בקטן"
מיד חשבתי על הפיילוט , שאני מנסה השנה עם תלמידי מגמת "תכנון ותכנות מערכות "בתיכון קלעי בו אני מלמדת.  אני מלמדת את הנושא " בינה מלאכותית" ולאור לימודי התואר השני שלי במגמת תקשוב החלטתי לנסות לשלב  גם למידה מקוונת, וזאת באמצעות הפייסבוק.
חלק מהשעות מתבצעות בכיתה בדרך של הצגת מצגות, הסברים ותרגול במחשב וחלק מהשעות מתבצעות בהוראה באמצעות הפייסבוק.  בכל שבוע אני מעלה לתלמידים מצגות והסברים לגבי הנושא הרלוונטי, מעלה שאלות לתרגול ומעודדת את התלמידים לשאול שאלות ולקבל תגובות הן ממני והן מחבריהם לכיתה.
לעבודה מסוג זה, והכנת התלמידים למאה ה 21 ,היו לי מספר כוונות וביניהן:
  •       " יציאה מהקופסה "והעלאת המוטיבציה ללמידה ולהוראה, כתוצאה  מלמידה/הוראה בדרך אחרת...
  •       יצירת "לומד עצמאי" והעברת האחריות ללמידה מהמורה לתלמיד.
  •       עבודת צוות- בכל תחום שהוא, אך בעיקר בהייטק, לא קיים מושג של עובד עצמאי. העבודה חייבת להתבצע בצוותים ומסתבר שהתלמידים מתקשים מאד בעבודה בצוותים ומעדיפים פעמים רבות לעבוד באופן יחידני
  •       שיתופיות- לגרום לתלמידים להיעזר בחומרים שכותבים העמיתים ולצמוח מהרעיונות של האחרים, וכמו כן לשתף את האחרים ברעיונות ובתובנות שלהם
  •       התקדמות בקצב אישי- בדרך זו, חלק מהתלמידים מצליחים ללמוד את הנושאים השונים באמצעות החומרים אותם אני מעבירה להם בפייסבוק ומצליחים לבצע את המשימות ללא עזרה נוספת ממני, לחלקם נדרשות הבהרות מועטות בכיתה וחלקם המתקשים יותר, יכולים לקבל ממני עזרה נוספת דרך הפייסבוק או בכתה
בשילוב  זה, אני נותנת מענה לחיסרון, שהזכירה סמדר, שכדי שהלמידה תהיה משמעותית, דרושים מספר מפגשים פנים אל פנים.
במאמרו כתב עמי סלנט : " מחקרים מלמדים כי הדרישות המורכבות והרבות מן המורה הוירטואלי המלמד באינטרנט ובקורסים מקוונים אינן מתסכלות אותו וגורמות לשחיקה , נהפוך הוא למרות עומס העבודה ,מרבית המורים הוירטואלים רואים בהוראה מקוונת אתגר רב אותו לא מצאו בהוראה פנים-אל-פנים. "
מנסיוני בחודשים האחרונים, אכן כדי שהלמידה המתוקשבת תהיה יעילה, על המורה להשקיע  זמן רב יותר לחשיבה ולעבודה , אך ההנאה רבה מאד .
ברצוני להעביר בקרוב שאלון לתלמידים, כדי לראות מה דעתם על דרך העבודה הזו ומהם הקשיים בהם הם נתקלים,וכך אוכל לחשוב על דרכים לשיפור.
על כך אפרסם ברשומה הבאה...


קישור לבלוג של סמדר
מחקר בארה"ב - להיות מורה בבית ספר וירטואלי
לקבוצה בפייסבוק


תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהמודל של לימוד מקוון בבתי ספר יכול להצליח מאוד במקצועות מסוימים. לפי דעתי אם יקחו את התלמידים ברצינות ויתנו להם ללמוד מהבית את החומר במקצועות הבחירה לדוגמא יהיה להם הרבה יותר קל לשתף פעולה, אך לעומת זאת במידה ונעשה זאת במקצועות החובה רובם של התלמידים לא ישתתף בשיעורים אלה.
    כמו כן אני חושב שזו התחלה של שינוי בבתי ספר, לבתי ספר צריך להכניס יותר תכנים אשר יתנו לנוער ידע לחיים כמו מקצועות אשר הם יכולים להרחיב לאחר מכן בהשכלה גבוהה ולעבוד בתחום.
    לדוגמא אני סיימתי עכשיו הכנות לקורס מקצועית א ומקצועית ב, שאלה קורסים בתחום הפיננסים. הבעיה העיקרית היא שיצאתי מהצבא לא באמת ידעתי מה אני רוצה לעשות מפני שבבית הספר לא הייתה לי אפשרות בחירה אלא הייתי חייב לקחת מקצועות שנבחרו בשבילי.
    אני חושב שאם הייתה לי אפשרות ללמוד שיעורים של תחום הפיננסים, או תחום הביוטכנולוגיה כדי שאני ידע יותר מה לומדים בהשכלה גבוהה לא הייתי מבזבז כמעט שנתיים על מנת לבחור מה אני רוצה ללמוד ולעשות ניסיונות של לימודים במכללה.

    השבמחק