חפש בבלוג זה

יום ראשון, 30 באוקטובר 2011

לדבר עם מחשב?

ה-סירי דאגה מליבך
רבות דובר לאחרונה על התוכנה המדברת שמגיעה עם אייפון 4S. שמה סירי, והיא מבינה מה שאומרים לה ועונה בקול נשי ונעים. אבל נסיונות רבים שנעשו לפתח איתה שיחה של ממש הראו שהדיאלוג מוגבל במידה מתסכלת, ובעצם לא באמת ניתן לפתח שיחה.
 שנים של התפתחות טכנולוגית לא הועילו.מחשב שמסוגל לבצע אינספור חישובים מורכבים בו זמנית, עדיין לא יכול לעשות משהו שילד לומד עד גיל 3: להבין מה אומרים לו ולענות.
כתבה שקראתי בנושא החזירה אותי לקורס למידה וחשיבה , שבו דיברנו על המוח האנושי והנסיונות לחקות אותו באינטליגנציה מלאכותית הרי האינטליגנציה של המחשב נבניית ממידע וככלי היסק רבים שאנו המפתחים אמורים להכניס. ומשום שלמחשב קשה כל כך לנהל שיחת חולין הפך הדבר לנושא למבחן שבודק את הגבול בין חיקוי אינטליגנציה לבין אינטליגנציה אמיתית.
אלן טיורינג, גאון, חלוץ המיחשוב , בנה ב 1950 מבחן הנקרא על שמו (מבחן טיורינג)  , שבו  אדם מצ'וטט עם מחשב. אדם אחר שקורא את תמליל השיחה , צריך לקבוע מי מבין המשוחחים אדם ומי מכונה. אף על פי שהתקדמות הטכנולוגיה בתחום המחשבים כבר הגיעה מעבר למה שטיורינג חזה, עדין לא קיימת תוכנה ששמצליחה לעבור את המבחן בעקביות.
אז למה זה כל כך קשה?   כי כדי לשוחח צריך לחשוב ותוכנת סירי, כמו תוכנות הדיבור לפניה לא באמת יכולה לחשוב.
תחום האינטליגנציה המלאכותית הינו תחום, שבו אני עוסקת בהנחיית פרויקטים.לאור הכרותי עם התחום , כדי שהתוכנה תוכל לענות כראוי, יש לציידה בכמות נכבדה של אפשרויות תשובה לשאלות רבות. התוכנה צריכה לזהות אינסוף מבנים של משפטים ולהגיב בהתאם וכמובן נשאלת השאלה כיצד תתמודד עם שאלות / הצהרות בלתי צפויות.  במקרים כאלו מכניסים לתוכנות משפטים כמו: "למה אתה חושב כך? "  או: "ספר לי  עוד על זה ", כדי להמשיך הלאה בשיחה ללא מתן תגובה למכשלה.
התחום בעיני מרתק , אך , כפי שאמר טיורינג: "אם נגיע למצב שמחשב יוכל לחקות באופן מושלם יצור אינטליגנטי, החיקוי כבר לא יהיה חיקוי , אלא הדבר האמיתי. "
כשתוכלו לדבר עם סירי בחופשיות על כדורגל, "מאסטר שף" ועל גלעד שליט, היא תהיה ישות חושבת שקיימת בדיוק כמונו, בני האדם

סירי התוכנה המדברת - נענע 10

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה